آفت های مطالعه که مانع از قبولی در آزمون وکالت می شوند!

قبولی تضمینی در آزمون وکالت
قبولی تضمینی در آزمون وکالت
فراگیرانی که از مهارت های مناسب مطالعه محرومند با دشواری های زیادی رو به رو هستند و با دردسرهای فراوان و بعضا هزینه های هنگفت، آزمون وکالت را پشت سر میگذارند. به راستی جه آفتی در کار است که حاصل زحمات طاقت فرسای متقاضیان این آزمون مهم را بر باد می دهد؟

متقاضیان قبولی در آزمون وکالت که در چندین سال پی یا پی ، توفیقی در این آزمون نیافته اند، دلایلی چون همزمانی تحصیل با موقعیت های شغلی و خانوادگی و ضعف حافظه را مهمترین دلیل عملکرد ضعیف خود می دانند. البته نا گفته نماند که آنچه در این میان مورد غفلت واقع شده است، نحوه خواندن و مطالعه کردن است.

مهمترین عواملی که می توانند آفات مطالعه صحیح و اصولی باشند به شرح زیر است:

بلند خواني در زمان مطالعه 

یکی از عوامل آسیب زا در مطالعه  که از عمر مطالعه می کاهد، بلند خواندن مطالب منابع و کتاب هاست.
حال سوال این است که چرا بلند خواندن به مطالعه آسیب می رساند؟

الف. بلند خواندن موجب کاهش سرعت متقاضی در مطالعه می گردد، در صورتیکه صامت خوانی سرعت فرد را در مطالعه افزایش می دهد.
ب. صامت خوانی در فضاهای مختلف میسر است. مثلا در مترو و در کنار دیگران می توان مطالعه کرد. اما فردی که دارای عادت بلندخوانی است نمیتواند در بسیاری از فضاها مطالعه کند، زیرا حضور دیگران و آزرده شده آن ها مانع بلند خواندن است.
ج. بلند خوانی به تارهای صوتی به ویژه تارهای صوتی دختران، آسیب می رساند.
د. ایجاد خستگی در مطالعه کننده

مطالعه در حین راه رفتن

شکل دیگری که در مطالعه ی متقاضیان قبولی در آزمون وکالت دیده می شود، این است که آنان در حین راه رفتن مطالعه میکنند.

اینکه آزمون سختی را پیش رو دارند و گاها زمان کافی برای مطالعه تمام منابع آزمون ندارند، بر کسی پوشیده نیست. ولی با یک برنامه ی زمان بندی مناسب ، لازم نیست روی زمان های پیاده رویتان هم حساب کنید!

یا بعضا متقاضیانی هستند که از زمان تحصیل در دوران مدرسه و دانشگاه ،عادت دارند در حین مطالعه ، راه بروند!

مشکلاتی که مطالعه کردن در حین راه رفتن ایجاد می کند:

الف. ایجاد خستگی زودرس؛ گام برداشتن مداوم و بالا و پایین رفتن کتاب باعث تطابق مداوم عدسی چشمی می شود و این خستگی آور است و علاوه بر آن به چشمان نیز آسیب می رساند.

ب. کاهش زمان مطالعه؛ زمانی که متقاضیان راه می روند و مطالعه می کنند، با افزایش خستگی ناشی از راه رفتن، زمان مطالعه آنان کاهش می یابد. زیرا هرچه خسته تر می شوند، کمتر می توانند مطالعه کنند.

ج. کاهش تمرکز؛ اولا فرد در اثر راه رفتن خسته می شود خستگی یکی از عواملی است که از تمرکز می کاهد. دوما وقتی در حین مطالعه راه می رویم، مدام باید توجه داشته باشیم که پای ما به چیزی گیر نکند و به زمین نخوریم، یا اینکه چه وقت به دیوار می رسیم و باید دور بزنیم و بگردیم.

لذا به متقاضیانی که عادت به راه رفتن در حین مطالعه دارند و یا از سر کمبود وقت در حین راه رفتن ، مطالعه می کنند و میخواهند از همه ی زمانشان استفاده کنند، متذکر می شویم که اگر راه رفتن و مطالعه کردن امر درستی بود در داخل کتابخانه ها نیز فضایی درست می کردند و می گفتند که این هم محل پیاده روی کسانی است که قصد دارند راه بروند و مطالعه کنند. حال آنکه در تمام دنیا در داخل کتابخانه ها، میز ها و صندلی ها را تعبیه کرده اند تا افراد بشینند و مطالعه کنند.

مطالعه در کنار وسایل صوتی

عده ای از متقاضیان آزمون های وکالت که متاسفانه در آزمون های دوره های قبل نیز توفیق نیافته اند، همراه با خواندن کتاب به رادیو یا تلویزیون و غیره گوش می دهند. اما باید توجه داشت که در این حالت فعالیت های ذهن انسان به دو بخش تقسیم می گردد. بخشی به فراگیری مطالب خواندنی می پردازد و بخش دیگر به فراگیری مطالبی که از طریق وسایل صوتی و رسانه های جمعی پخش می شود، اختصاص پیدا می کند. 
باید توجه داشت که ذهن شخص به طور همزمان نمیتواند دو مطلب را یاد بگیرد. لذا باید گفت که ادعای این دسته از متقاضیان می تواند ادعای واهی باشد و آدمی نمی تواند در کنار وسایل صوتی مطالب را یاد بگیرد.
علاوه بر آن یافته های علمی و پژوهشی حکایت از آن دارند که سر و صدا موجب کاهش تمرکز می شود و باید این نکته را به متقاضیان قبولی آزمون های وکالت و هر آزمون حقوقی دیگر، که مدعی هستند مطالب خشک حقوقی و ماده ها و تبصره های متعدد حقوقی را باید در کنار یک موسیقی تلطیف نمود، متذکر شد  که اگر یادگیری با موسیقی بهتر صورت می گرفت در کتابخانه های بزرگ دنیا نیز موسیقی پخش می کردند.

خواندن بیش از حد

با وجود سختی و تعدد منابع آزمون وکالت، عده ای هستند که یک منبع را بیش از حد مطالعه می کنند. به طوری که از شدت مطالعه عصبی می شوند و رفتارهای عصبی از آن ها سر می زند. حال به بررسی علل مطالعه بیش از حد می پردازیم:

الف. تمایل زیاد به رقابت با دیگران؛ حال برای تعدیل این نوع رفتار بایستی متذکر شد ، وسواس بیش از حد هم ، میتواند منجر به آسیب های روحی شدید شود.

ب. عده ای از متقاضیان تمایل دارند ، عین مطالب منابع را حفظ کنند؛ تا در زمانی که لازم است از یکی از آن ها استفاده کنند بسیار رسمی و با سواد جلوه کنند. در این حالت وقت زیادی باید صرف حفظ کردن مطالب کنند.

از ساده به مشکل خواندن

از دیگر عوامل آسیب زایی که در مطالعه متقاضیان می توان به آن اشاره کرد این است که عده ای از آن ها هنگامی که از سر کار به خانه می آیند، مطالعه را آغاز می کنند و به علت خستگی اول به سراغ منابع و جزوات ساده تر میروند وپس از مدتی مطالعه و احساس خستگی بیشتر، به کتاب های دشوارتر روی می آورند و این امر باعث می شود منابع و یا مطالب دشوارتر را، که در بخش های انتهایی مورد مطالعه قرار میدهند، کمتر بفهمند. اما برای دور ماندن از آسیب های این مسئله باید از فراگیری مطالب پیچیده به سوی یادگیری مطالب آسان رفت. پس برای مطالعه باید مطلب و یا منبع دشوارتر را برگزید و سپس مطالب آسان تر را انتخاب کرد.
نتیجه آن که فراگیری از مشکل به ساده موجب یادگیری بهتر شده و متقاضی را نسبت به فراگیری و مطالعه دل سرد و بی علاقه نمی کند.

مطالعه طوطی وار

دیگر آسیب های مطالعه این است که متقاضیان،منابع را همچون طوطیان حفظ کنند. بدون اینکه معنای آن را دریافت کنند. این روش بسیار نامطلوب است و متقاضی نه تنها وقت و عمر خویش را به بطالت میگذراند بلکه چیزی هم در آزمونی که از هر 100 نفر تنها 3 نفر قبول می شوند، نصیبش نمی شود.

صاحب نظران تفاوت هایی را بین فهمیدن و حفظ کردن قائل شده اند. برای بیان مقایسه ای این تفاوت ها می توان موارد ذیل را ذکر کرد:

فواید فهمیدن:

  • مطالبی که فهمیده میشود، پایدارتر است.
  • مطالبی که فهمیده میشود از طریق تفکر و تعقل درک می شود.
  • مطالبی که فهمیده می شود در عمق جان فرد نفوذ می کند.
  • مطالبی که فهمیده می شود باعث تغییر رفتار فرد می شود.

حفظ کردن:

  • مطالبی که حفظ می شود باعث تغییر رفتار فرد نمی شود.
  • مطالبی که حفظ می شود ناپایدارتر است.
  • مطالبی که حفظ می شود از طریق تکرار و تلقین شکل می گیرد.

به قول بلوم و همکاران وی، افرادی که حفظ میکنند در پایین ترین طبقه حیطه شناختی یعنی طبقه بندی دانش باقی می مانند و مراد از آن مطالعه یک مطلب و تکرار همان مطلب است. بدون اینکه همراه با فهم باشد.در صورتی که باید فراگیر پله ای، از نردبان حیطه شناختی بالا رفته و به مراحل بالاتر دست یابند. در اینجا مراحل ذکر می شود:

الف. طبقه بندی دانش
ب. درک
ج. کاربرد
د. تجزیه و تحلیل
ه. ترکیب
و. قضاوت و ارزشیابی(تفکر انتقادی)

اگر فرد به مرحله قضاوت و ارزشیابی برسد ، می تواند در خصوص مطلبی که آن را گرفته، اظهار نظر کند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد و اگر مطالعه و یادگیری بدین مرحله رسیده باشد، به مطلوب ترین حد ممکن رسیده است.

وجود اضطراب

اضطراب ترس مبهم است و یکی از عوامل آسیب زای مطالعه برای قبولی در آزمون های حقوقی است.
همان گونه که میدانید اضطراب عوارض خاصی در پی دارد که از جمله آن ها ترشح هورمون هایی در هنگام اضطراب است که در روند فعالیت های شناختی آدمی ایجاد وقفه و اختلال می کند و توانایی تمرکز و قدرت حافظه بر اثر اضطراب دچار اختلال می گردد و این امر باعث می شود که فرد هنگام مطالعه، نتواند به خوبی مطالب را فراگیرد. شایان ذکر است که فرد در هنگام مطالعه اضطراب ندارد، اما آن گاه که تمام منابع را در دسترس دید خود قرار میدهد ، دچار اضطراب می شود. بر این اساس تا زمانی که اضطراب درمان نشود، آسیب زایی آن برای مطالعه وجود دارد.

مطالعه در حین خستگی

مبادرت به مطالعه در حال خستگی مشکلاتی را ایجاد میکند که عبارتند از:

الف. نداشتن حوصله کافی برای مطالعه
ب. نداشتن تمرکز کافی
ج. کندی در مطالعه

حال برای رفع این مشکل لازم است بعد از رفع خستگی شروع به مطالعه نمود زیرا در این شرایط بر میزان تمرکز، حوصله و سرعت فزوده میگردد. پس ، استراحت کافی زمینه ساز مناسب برای انجام مطالعه ای مطلوب است.

پیوسته خواندن یک منبع یا مطلب

همان گونه که استفاده مکرر از یک نوع غذا موجب دلزدگی می شود، مطالب مداوم یک منبع، آن هم به مدت طولانی موجب خستگی و آزرده شدن می گردد. لذا برای حفظ علاقه متقاضی به ادامه دادن مطالعه باید بر تنوع در مطالعه تاکید نمود.

آسیب های دیگر مطالعه ی غیر اصولی منابع آزمون وکالت:

  • مطالعه بی وقفه
  • وسواس در مطالعه
  • تمرکز بیش از حد(پیش فعالی)
  • ضعف در یک مبحث و تاثیر گذاری بر مطالعه مطالب دیگر
  • خواندن بیش از حد در شب آزمون
  • بی توجهی به پیش نیازها (عدم فراگیری مطالب قبلی)
  • قطع یکباره کمک های درسی در حین مطالعه
  • داشتن احساس بلد بودن
  • کند خوانی
  • اجبار کردن به مطالعه در موقعیت نامناسب
  • نداشتن سیر منطقی در مطالعه
  • نداشتن تمرکز
  • وجود مشغله های فراوان فکری
  • نا امیدی از مطالعه به هنگام برخورد با افراد موفق

بدون شک با در نظر گرفتن نکات ذکر شده و در نتیجه، داشتن مطالعه ای صحیح و اصولی ، شما نیز می توانید از پذیرفته شدگان در این دوره از آزمون های وکالت باشید.
به امید موفقیت شما.

نویسنده: شیوا ترابی



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز